O Oleju Kokosowym – co warto o nim wiedzieć?

Na różnego typu oleje zrobił się ostatnio spory popyt. Są naturalne i mówi się raczej o nich same dobre rzeczy. Olej kokosowy do tej pory odgrywa dużą rolę w kuchni, a także w pielęgnacji skóry i włosów, ale pomimo swojej wielkiej ilości fanów, ma też krytyków. Krytycy pojawili się wraz z opublikowaniem raportu  American Health Association, który naświetla konsekwencję spożywania tłuszczy nasyconych w odniesieniu do podwyższenia “złego cholesterolu”, a tym samym chorób sercowo-naczyniowych. Naukowcy wnioskują z przeprowadzonych badań, że spożywanie oleju kokosowego nie przynosi żadnych korzyści zdrowotnych. Sprawa ma się trochę inaczej z zastosowaniem oleju kokosowego jako kosmetyku do pielęgnacji skóry i włosów. Przyjrzyjmy się zatem jemu pod kątem spożywczym (nie mogłam się oprzeć, żeby choć trochę o tym nie wspomnieć) oraz pod względem kosmetycznym. 

Jak to się stało, że olej kokosowy stał się modnym fit super produktem?

Istnieją kultury jak na przykład mieszkańcy Tokelau, położonego na Południowym Pacyfiku, które jedzą duże ilości tłuszczu kokosowego (ponad 50% dziennego spożycia), a ich zdrowie jest dosyć okazałe. Z badań wynika, że spożywanie oleju kokosowego nie prowadzi do niekorzystnych zmian sercowo-naczyniowych, ale też naukowcy podkreślają, że nie jest zdrowy pod względem zmniejszania ryzyka na choroby z tym układem związane. W szczególności nie ma on porównania z olejami zawierającymi w dużej ilości prozdrowotne  tłuszcze nienasycone. Tak więc, dieta mieszkańców Tokelau może nie mieć zastosowania dla ludności zachodnioeuropejskiej. 

Tłuszcze nasycone i nienasycone? Co właściwie zawiera olej kokosowy?

Olej kokosowy zawiera znacznie więcej tłuszczów nasyconych w porównaniu do chociażby masła zwierzęcego, tłuszczu wołowego czy smalcu. Tłuszcze nasycone uruchamiają naszą wątrobę do produkcji LDL czyli “złego” cholesterolu. Wśród nasyconych kwasów tłuszczowych stanowiących 82% zawartości są głównie długołańcuchowe, które wymagają znowuż pracy naszej trzustki do ich strawienia. 

Te kwasy tłuszczowe, które zawiera olej kokosowy tak jak już wspomnieliśmy są nasycone, ale co jeszcze ważne – długołańcuchowe, ale nie na tyle długie by nie być przydatnymi dla naszej skóry i włosów. W szczególności mowa jest tutaj o kwasie laurynowym.

Te informacje mogą być sprzeczne z tym co się mówi o oleju kokosowym. Większość uważa, że olej kokosowy składa się głównie z MCT (z ang. medium chain triglycerides) czyli średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Można nazwać je jak się chce, ale najważniejsze jest, że kwas laurynowy zawiera 12 atomów węgla, a to już jest sporo i w naszym organizmie, można powiedzieć, że w 25% * zachowuje się jak kwas długołańcuchowy jeśli już o nazwach wspomnieliśmy

Olej kokosowy dla skóry – przeciwzapalny i łagodzący podrażnienia. 

Olej kokosowy choć jako produkt spożywczy budzi wiele sprzeczności, a jego wpływ na nasze zdrowie nie do końca wyjaśniony, to jako produkt kosmetyczny jest zdecydowanie godny uwagi. Z badań wynika, że kwas laurynowy i kaprylowy potrafi zwalczać bakterie z grupy actis, które są jedną z przyczyn trądziku. Badania również wskazują, że  olej kokosowy może pomóc w walce z egzemą, a w zasadzie zmniejszyć jej objawy. W innej publikacji zauważalna i mierzalna jest szybkość gojenia się rany po posmarowaniu jej olejem kokosowym. w zasadzie były to badania na szczurach i można powiedzieć, że nie odzwierciedlają one rzeczywistości, ale w tym przypadku jest coś na rzeczy, szczególnie w zastosowaniu na oparzenia. 

Trzeba pamiętać, że nie każdy produkt nadaje się dla wszystkich i w tym przypadku też tak jest. Olej kokosowy jest przede wszystkim ciężkim i nie schnącym olejem, więc najpewniej się sprawdzi na suchej skórze. Pomimo, że może zapobiegać trądzikowi, trzeba być z nim ostrożnym i sprawdzać reakcję naszej skóry. 

To w zasadzie jeszcze nie wszystko na temat oleju kokosowego. Interesujące są jeszcze badania oleju kokosowego w zastosowaniu na włosy – ale to w następnym artykule postaram się dokładnie rozpisać. 

Reasumując, uważam, że nie ma co przesadzać z nazywaniem oleju kokosowego super produktem, nie jest on zły, ale też nie najlepszy, żeby wpadać w szał na jego punkcie:) We wszystkim ważny jest umiar i zachowanie równowagi.  



Wsparcie merytoryczne:

  • Laurence Eyres,corresponding author Michael F. Eyres, “Coconut oil consumption and cardiovascular risk factors in humans”, Nutr Rev., 2016
  • R.VarmaaThiyagarajan O.Sivaprakasam, “In vitro anti-inflammatory and skin protective properties of Virgin coconut oil”, Journal of Traditional and Complementary Medicine, 2019 
  • *L L Swift, J O Hill; “Medium-chain fatty acids: evidence for incorporation into chylomicron triglycerides in humans”, Am J Clin Nutr, 1990
  • Wen-Cheng Huang, Tsung-Hsien Tsai;  “Anti-bacterial and anti-inflammatory properties of capric acid against Propionibacterium acnes: a comparative study with lauric acid”, J Dermatol Sci, 2014 
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Follow by Email
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x